الثلاثاء، 9 مايو 2017

بقلم الشاعر "مبروك البنا "

*** يا حــلم
-------------
يا حلـم كان زي النسيـم
فـارد جـنـاحه في حـيّنـا
الـصـبـح ورده مـفـتحـه
وفي لـيلي نجمة سعـدنـا
بُـلبل علي جنـاح الربيع
يروي في مـآثـر حُسننـا
يدَبـِل عـيـوني كـل يـوم
يـبني فـي مـلامح حُـبنـا
يخط علي كفـوف الأمل
بستـان حيـاتنـا ونهـرنـا
ايـام صـفـانـا وعـشـقـنـا
ما تتحسـب من عـمـرنا
زَعَـلتي ليـه ولا الخجـل
ده لـون خـدودنا ووردنا
انا قـلبي عـارف سِكـتُـه
شـهــدك وقــلبـك دربـنـا
هوايا في شـراعك نـزل
وكـتب قـصـايـد شِعـرنا
ومَـرّ عـلـي كـل الـبـلاد
وزع قـصـايـد عــشـقنـا
حـلـم رويـنـاه بالـمحـبـه
انـبـت ازاهــيـر سعـدنـا
انتـي السعـاده والـمُـنـي
أيـه اللي عـكَّـر صفـونـا
يا حلـم ايه معني البعـاد
وقلوبنا تايهه في بعضنا
يا حلم كون اجمل النسيم
وارفع في رايـة حُـبـنــا
-----[مبروك البنا]-----

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق